Huimaus

Mitä on huimaus ja mistä se johtuu?

Huimaus on yleinen termi erilaisille oireille, jotka johtuvat usein sisäkorvan tasapainojärjestelmän toimintahäiriöstä. Myös niskan ja visuaalisen järjestelmän häiriöt voivat johtaa huimaukseen. Sisäkorva, niska ja silmät lähettävät jatkuvasti informaatiota keskushermostoon siitä, missä sisäinen ympäristö on verrattuna ulkoiseen ympäristöön. Kun näiden toimintojen välinen yhteys häiriintyy hetkellisesti voi huimausoireita esiintyä. Analysoimme näiden toimintamallien toimivuutta korjataksemme huimausta aiheuttavat häiriöt.

Tyypillisiä oireita ovat kiertohuimaus tai ympäristön pyöriminen ympärillä, pyörrytys, epävakaus, keinuttava tai “laivankansimainen” huimaus, pahoinvointi, kallistuksen tunne tai visuaalisen liikkeen illuusio. On tärkeää erottaa nämä oireet toisistaan, jotta huimauksen perimmäinen syy voidaan selvittää.

Huimaus voi esiintyä monenlaisena tuntemuksena

Miten selvitämme huimaukseen liittyvät tekijät?

Ennen ensimmäistä käyntiä saat huimauskyselylomakkeen, joka antaa meille tarkemman kuvauksen oireistasi. Ensimmäisellä käynnillä suoritamme kattavan tasapainojärjestelmän ja keskushermoston tutkimuksen, mihin kuuluu videoystagmografian (VNG) analysointi. VNG-tutkimuksessa arvioidaan silmävärvettä ja muita silmien liikkeitä infrapuna kameroilla varustettuja tutkimuslaseja käyttäen. Silmien liikkeet ovat suoraan yhteydessä sisäkorvan/vestibulaarisen järjestelmän toimintaan. Olemme ainoa VNG-järjestelmän omistava kiropraktikkoklinikka Suomessa.

Neurologiseen kuntoutukseen kuuluu näyttöön perustuvia hoitomuotoja, joiden on osoitettu aktivoivan tiettyjä keskushermoston väyliä ja keskuksia. Hoitomuodot valitaan huolellisesti jokaiselle potilaalle kattavan historian ja neurologisen tutkimuksen perusteella.

Valitse neurologinen tutkimus nettiajanvarauksesta

2. Ensimmäinen käynti

Sisältää terveyshistorian ja oireiden kartoituksen sekä kokonaisvaltaisen neurologisen tutkimuksen

Luomme sinulle yksilöllisen hoitosuunnitelman