Dysautonomia tai autonomisen hermoston toiminnallinen häiriö

Mikä on autonominen hermosto?

Autonominen hermosto on osa keskushermostoa, joka on vastuussa kehon tiedostamattomien tai tahdosta riippumattomien toimintojen, kuten sykkeen, verenpaineen, ruoansulatuksen, lämpötilan säätelyn ja hormonaalisten toimintojen hallinnasta.

Mitä ovat hermoston toiminnalliset häiriöt?

Toiminnalliset häiriöt ovat niitä, joilla on selkeitä oireita, mutta joilla ei ole selkeää rakenteellista patologiaa. Monet raportoivat tällaisista ongelmista esimerkiksi COVID-19 sairastumisen jälkeen. Autonomisen hermoston toiminnallinen häiriö johtaa usein oireisiin kuten väsymykseen, huimaukseen, pyörrytykseen, rytmihäiriöhin, aivosumuun, POTS (posturaalinen ortostaattinen takykardiaoireyhtymä) ja migreeneihin.

Syy autonomisen hermoston toiminnalliseen häiriöön on monimutkainen, eikä sitä ymmärretä hyvin, mutta monet tekijät voivat vaikuttaa kuten aivotärähdykset (lievät ja traumaattiset aivovammat), tietyt lääkkeet, virusinfektiot (kuten COVID-19) sekä autoimmuuni ongelmat. Kattavan neurologisen tutkimuksen avulla pyrimme paikantamaan autonomisen hermoston toimintahäiriöitä ja palauttamaan normaalia neurologista toimintaa neuroplastiikkaa hyödyntäen.

Tyypillisiä oireita

Miten hoidetaan?

Dysautonomian yleisimpiä hoitoja tällä hetkellä ovat potilaan koulutus, liikunta, nesteytys, suolan saanti ja puristusvaatteet. Näillä metodeilla pyritään lieventämään oireita vaikuttamatta suoraan ongelman perimmäiseen syyhyn.

Kattavan neurologisen tutkimuksen avulla pyrimme paikantamaan autonomisen hermoston toimintahäiriöitä ja palauttamaan normaalia neurologista toimintaa neuroplastiikkaa hyödyntäen. Neuroplastiikka viittaa aivojen hämmästyttävään kykyyn muuttua ja luoda uusia yhteyksiä.

Toiminnalliseen neurologiaan kuuluu näyttöön perustuvia hoitomuotoja, joiden on osoitettu aktivoivan tiettyjä keskushermoston väyliä ja keskuksia. Kuntoutus sisältää silmien liikeharjoituksia, tasapainoharjoitteita, neuromodulaatiota, vagushermon stimulaatiota, ja kiropraktisia hoitoja. Hoitomuodot valitaan huolellisesti jokaiselle potilaalle kattavan historian ja neurologisen tutkimuksen perusteella. Jokainen hoitosuunnitelma on ainutlaatuinen.

Valitse neurologinen tutkimus nettiajanvarauksesta

2. Ensimmäinen käynti

Sisältää terveyshistorian ja oireiden kartoituksen sekä kokonaisvaltaisen neurologisen tutkimuksen

Luomme sinulle yksilöllisen hoitosuunnitelman