Hyvänlaatuinen asentohuimaus: Syyt, oireet ja hoito

Hyvänlaatuinen asentohuimaus (BPPV) on yleinen sairaus, joka aiheuttaa äkillisiä ja voimakkaita huimauskohtauksia. Se johtuu pienen kalsiumkiteiden (otoconia) siirtymisestä sisäkorvassa, mikä voi johtaa sisäkorvan tasapainoelinten stimulaatioon ja aiheuttaa pyörimis- tai liikeaistimuksen. Tässä blogikirjoituksessa käsittelemme oireita ja diagnostisia testejä, joita käytetään määrittämään, onko henkilöllä hyvänlaatuinen asentohuimaus.

Hyvänlaatuisen asentohuimauksen oireet

Yleisin hyvänlaatuisen asentohuimauksen oire on äkillinen, lyhytkestoinen ja voimakas huimauskohtaus, jonka voi laukaista tietyt pään liikkeet, kuten sängyssä kääntyminen, pään taivuttaminen taaksepäin tai nopea pään kääntö. Muita oireita voivat olla:

• Tasapainovaikeudet tai epävakaus
  • Heikotus
  • Huimaus tai pyörrytys
  • Pahoinvointi
  • Sumea näkö

Diagnostiikka hyvänlaatuisen asentohuimauksen tunnistamiseksi

Hyvänlaatuisen asentohuimauksen diagnosointi voidaan tehdä kliinisen arvioinnin ja erilaisten testien avulla. Kliinikko voi käyttää Dix-Hallpike -testiä, joka sisältää potilaan nopean kallistamisen eri asentoihin, jonka aikana seurataan silmävärvettä sekä potilaan oireita. Testi voi aiheuttaa lyhytaikaista huimausta, mutta sen avulla voidaan tunnistaa hyvänlaatuinen asentohuimaus, kun huimaus laukeaa tietyn pään asennon aikana.

Toinen testi on nimeltään Supine Roll-testi. Siinä potilas pyörähtää kyljelleen, ja huimaus saattaa laueta sivulle pyörähtäessä. Molempien testien (Dix-hallpike ja Supine Roll) aikana tehdään myös tarkka analyysi silmävärveestä (nystagmus), joka auttaa huimauksen perimmäisen syyn selvittämisessä.

Hoito hyvänlaatuiselle asentohuimaukselle

Hyvänlaatuista asentohuimausta voidaan hoitaa erilaisilla menetelmillä. Yksi hoitomenetelmä on Epleyn manööveri, jossa kalsiumkiteet asetetaan takaisin tasapainoelimistöön. Tämä manööveri auttaa palauttamaan kalsiumkiteet takaisin tasapainoelimistöön ja parantamaan huimauksen.

Jos kärsit hyvänlaatuisesta asentohuimauksesta, voit ottaa yhteyttä meihin. Meidän henkilökunnallamme Chydenius Neuro-kiropraktiikassa on laaja ammattiosaaminen ja käytössämme on huippuluokan diagnostiikkalaitteet, joiden avulla voimme auttaa sinua palauttamaan tasapainon ja vähentämään huimauksen tunnetta mahdollisimman pian. Olemme aina valmiita auttamaan sinua ja tarjoamaan sopivan hoidon, tai löytämään parhaan hoitovaihtoehdon, joka sopii parhaiten juuri sinun tilanteeseen.