Kuinka tunnistaa POTS – Yleiset oireet ja merkit

Posturaalinen ortostaattinen takykardia-oireyhtymä (POTS) on autonomisen hermoston häiriö, joka aiheuttaa sydämen sykkeen kiihtymistä seisomaan noustessa. POTS:in oireet ovat moninaisia ja voivat vaihdella potilaiden välillä. Tämä voi tehdä oireyhtymän diagnosoinnista haastavaa. Tässä kirjoituksessa käsitellään yleisiä oireita ja merkkejä, jotka voivat auttaa tunnistamaan POTS:in.

POTS:in oireet

Sydämen sykkeen kiihtyminen seisomaan noustessa

Yksi POTS:in keskeisistä oireista on sydämen sykkeen nopea nousu ylöspäin siirryttäessä seisomaan. Normaalisti, sydämen syke nousee noin 10–15 lyöntiä minuutissa, kun henkilö nousee seisomaan. POTS:in tapauksessa syke voi kuitenkin nousta huomattavasti enemmän, yli 30 lyöntiä minuutissa tai enemmän. Tämä voi aiheuttaa huimausta, hengenahdistusta, pahoinvointia ja muita oireita.

Huimaus ja pyörtyminen

POTS:in potilaat saattavat kokea huimausta tai pyörtymistä seisomaan noustessa. Huimaus voi usein tuntua epävakautena tai heikotuksena. Pyörtyminen voi johtua siitä, että aivoihin ei kulkeudu riittävästi verta. Pyörtymiset voivat olla lyhyitä tai kestää jopa useita minuutteja.

Väsymys ja uupumus

POTS:in potilaat kokevat usein voimakasta väsymystä ja uupumusta, joka voi vaikuttaa heidän kykyynsä suorittaa päivittäisiä toimintoja. Potilaat voivat kokea heikkoutta ja väsymystä, vaikka he eivät olisi tehneet mitään fyysisesti rasittavaa.

Päänsärky ja migreeni

POTS:in potilaat kokevat usein päänsärkyä ja migreeniä. Päänsärky voi olla voimakasta ja kestää useita päiviä. Migreeniin voi liittyä myös muita oireita, kuten valonarkuutta ja pahoinvointia.

Ruoansulatusvaivat

POTS:in potilaat saattavat kokea ruoansulatusvaivoja, kuten närästystä, ilmavaivoja, vatsakipuja ja ummetusta. Nämä oireet johtuvat autonomisen hermoston häiriöstä, joka vaikuttaa ruoansulatusjärjestelmän toimintaan.

Hoito ja hallinta

Tyypillisesti POTS-hoito sisältää elämäntapamuutoksia, kuten suolan ja nesteen saannin lisäämistä, säännöllistä liikuntaa, painonhallintaa ja stressinhallintaa. Joissakin tapauksissa lääkäri voi myös määrätä lääkkeitä, kuten beetablockereita tai vasokonstriktoreita, verenkierron parantamiseksi. Näillä metodeilla pyritään lieventämään oireita vaikuttamatta suoraan ongelman perimmäiseen syyhyn.

Tämän oireyhtymän asianmukainen hoito vaatii aivojen ja hermoston häiriöiden huolellista hoitamista. Chydenius Neuro-kiropraktiikan henkilökunta suorittaa kattavan neurologisen tutkimuksen, jonka avulla paikannetaan autonomisen hermoston toimintahäiriöitä. Autonomisen hermoston toimintahäiriöitä hoidetaan Chydenius Neuro-kiropraktiikassa neurologisen kuntoutuksen avulla. Tämä hoitomuoto perustuu hermoston toiminnan parantamiseen, joka voi auttaa palauttamaan autonomisen hermoston toiminnan ja vähentämään oireita.

Jos sinulla on POTS, voit ottaa yhteyttä meihin. Chydenius Neuro-kiropraktiikassa on laaja ammattiosaaminen ja käytössämme on huippuluokan diagnostiikkalaitteet, joiden avulla voimme auttaa sinua parantamaan elämänlaatuasi ja vähentämään POTS-oireita mahdollisimman pian. Olemme aina valmiita auttamaan sinua ja tarjoamaan sopivan hoidon, tai löytämään parhaan hoitovaihtoehdon, joka sopii parhaiten juuri sinun tilanteeseen.