Long covid oireet ja dysautonomia: Yhteys ja hoitomahdollisuudet

Long covid tai pitkäkestoinen covid on termi, jota käytetään kuvaamaan COVID-19 -infektion jälkeen ilmenevää oireyhtymää, joka kestää yli 12 viikkoa. Vaikka suurin osa COVID-19-infektioista on lieviä tai oireettomia, jotkut potilaat kärsivät monista eri oireista pitkään infektion jälkeen. Näitä oireita ovat muun muassa väsymys, hengenahdistus, huimaus, heikotus, lihaskivut, aivosumu, päänsärky, rytmihäiriöt, uupumus ja unettomuus.

Vaikka long covidin syitä ei tunneta täysin, on olemassa useita teorioita sen taustalla olevista mekanismeista. Yksi mahdollinen selitys on, että long covid johtuu immuunijärjestelmän epänormaalista aktivoitumisesta. COVID-19 -infektio käynnistää immuunijärjestelmän vasta-aineiden ja solujen tuotannon torjumaan virusta. Jotkut tutkijat uskovat, että jotkut long covid -oireet voivat johtua immuunijärjestelmän yliaktiivisuudesta, joka jatkuu infektion jälkeen.

Toinen mahdollinen selitys long covid -oireille on, että ne johtuvat suoraan viruksen aiheuttamasta vauriosta. COVID-19-infektio voi aiheuttaa tulehdusta aivoissa ja hermostossa, mikä voi johtaa autonomisen hermoston toimintahäiriöihin ja dysautonomiaan. Virusinfektiot voi aiheuttaa suoraa vauriota autonomiselle hermostolle tai vaurioittaa aivojen alueita, jotka ovat vastuussa autonomisen hermoston säätelystä. Tällaiset vauriot voivat häiritä autonomisen hermoston toimintaa ja johtaa esimerkiksi sydämen sykkeen epäsäännöllisyyteen, verenpaineen vaihteluihin ja hengitysvaikeuksiin. On havaittu, että long covid -potilailla on usein autonomisen hermoston toimintahäiriöitä, ja että nämä häiriöt voivat johtaa tyypillisiin long covidin oireisiin.

Jos minulla on long covid joudunko elämään näiden oireiden kanssa lopullisesti?

Vaikka long covidin oireet voivat kestää useita kuukausia, useimmat ihmiset toipuvat täysin ajan myötä. Tällä hetkellä on vielä paljon tuntemattomia tekijöitä long covidin kehittymisessä ja sen vaikutuksissa ihmisten terveyteen pitkällä aikavälillä. Joissakin tutkimuksissa on havaittu, että jotkut long covidin oireista voivat kestää jopa vuosia, mutta toisissa tutkimuksissa on havaittu, että useimmat ihmiset toipuvat täysin noin kuuden kuukauden kuluessa. Tällä hetkellä on vaikea ennustaa, kuinka pitkään oireet voivat kestää tai kuinka paljon ne voivat vaikuttaa ihmisten elämään pitkällä aikavälillä.

Miten long covidia voi hoitaa?

On tärkeää huomioida, että long-covid hoito ei ole yksiselitteinen, ja jokaisen potilaan hoitosuunnitelma pitää suunnitella yksilökohtaisesti. Long covidin oireet voivat vaihdella suuresti potilaasta toiseen. Lisäksi hoitosuunnitelman suunnittelussa tulee ottaa huomioon myös potilaan taustatiedot, kuten aiemmat sairaudet, elämäntapa ja muut terveysolosuhteet. Tavoitteena on löytää kullekin potilaalle paras mahdollinen hoitomenetelmä, joka auttaa palauttamaan autonomisen hermoston normaalin toiminnan ja vähentämään oireita.

Chydenius Neuro-kiropraktiikan keskeinen tavoite hoidossa on autonomisen hermoston toiminnan parantaminen. Hoitosuunnitelma voi sisältää useita erilaisia hoitomuotoja, kuten neuromodulaatiota, vagushermon aktivointia, silmäliikeharjoitteita ja tasapainokeskuksen aktivointia. Näiden hoitomuotojen tarkoituksena on parantaa eri aivo-osien toimintaa ja siten vähentää autonomisen hermoston toiminnan häiriöistä johtuvia oireita.

Chydenius Neuro-kiropraktiikassa on laaja ammattiosaaminen ja käytössämme on huippuluokan diagnostiikkalaitteet, joiden avulla voimme auttaa sinua parantamaan elämänlaatua ja vähentämään oireita mahdollisimman pian. Olemme aina valmiita auttamaan sinua ja tarjoamaan sopivan hoidon, tai löytämään parhaan hoitovaihtoehdon, joka sopii parhaiten juuri sinun tilanteeseen